ارتقاء حوزه مقاومت بسیج شهرداری مشهد مقدس به سازمان بسیج افشای خودکشی ۱۰ نظامی اسرائیلی در ساعات اولیه عملیات طوفان الاقصی تملک ۲۷۰ پلاک از سوی سازمان زمین و مسکن در سال ۱۴۰۲ | اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال به حاشیه شهر مشهد کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه لوکال آزادی مشهد در آینده‌ای نزدیک ظرفیت اشغال هتل‌های مشهد در دهه کرامت به ۷۰ درصد رسید ویژه‌ترین فضاآرایی شهری به‌مناسبت دهه کرامت در مشهد مقدس اعمال‌قانون یک هزار و ۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۱ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در میدان شهدا و بزرگراه‌های مشهد | فوت سرنشین پژو به دلیل واژگونی خودرو (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای ۹ منطقه کلانشهر مشهد «پاک» است (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) برقراری سیستم گردشی غرفه‌داری در شب‌بازارهای مشهد | موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟ مدیریت شهری مشهد، مهیای برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) پایان پرونده پلاک ۱۷۶ | پس از ۳ دهه، یکی از فرسایشی‌ترین پروژه‌های شهر مشهد رو به پایان است برنامه عملیاتی اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران-مشهد در اردیبهشت ماه تدوین می‌شود تعیین تکیلف ۲۴۰ پرونده ارسالی در کمیسیون ماده ۵ توسط شهرداری مشهد طی سال گذشته قلندرشریف: ایستگاه سلامت خط‌دو متروی مشهد در سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود مجید فاطمی‌ارفع به‌عنوان مشاور شهردار مشهد مقدس منصوب شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ساعت خدمات‌رسانی خطوط اتوبوس‌رانی مشهد در دهه کرامت | سرویس‌دهی رایگان در روز میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | درخواست رفع مشکل آسفالت محله کاظمیه مشهد + پاسخ اعمال‌قانون ۱۰۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

صفوف طولانی پشت در اداره گذرنامه در مشهد | حکایت دقیقه نودی‌ها برای دریافت گذرنامه اربعین

  • کد خبر: ۱۸۰۴۰۲
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
صفوف طولانی پشت در اداره گذرنامه در مشهد | حکایت دقیقه نودی‌ها برای دریافت گذرنامه اربعین
از زن و مرد، کوچک و بزرگ گرفته تا پیرمرد و پیرزن همه در صف گذرنامه ایستاده‌اند نه گرمای هوا توانشان را بریده و نه ایستادن‌های طولانی در زِل آفتاب، فقط در حرف‌هایشان گلایه از روند طولانی صدور گذرنامه است که این صفوف طولانی را رقم زده است.

به گزارش شهرآرانیوز، عقربه‌های ساعت به وقت ۶ بامداد است، صدای جاروی پاکبان به گوش می‌رسد، نسیم صبحگاهی خنک، چهره را می‌نوازد که برای تهیه گزارش مردمی در اولین ساعات صبحگاهی روزشنبه به خیابان پیروزی می‌رسیم، تعداد زیادی از مردم پشت در‌های بسته اداره گذرنامه صف بسته‌اند تا ساعت کاری شروع شود.

از زن و مرد، کوچک و بزرگ گرفته تا پیرمرد و پیرزن همه در صف گذرنامه ایستاده‌اند نه گرمای هوا توانشان را بریده و نه ایستادن‌های طولانی زیر زِل آفتاب، فقط در حرف‌هایشان گلایه از مشکلات صدور گذرنامه است که این صفوف طولانی را رقم زده است.

خانم میانسالی که دانه‌های تسبیح نخ نما را یکی یکی در میان انگشتانش می‌شمارد و در ابتدای صف ایستاده است، می‌گوید: دل توی دلم نیست که خودم را به پیاده‌روی اربعین برسانم، اصلا خواب و قرار ندارم، دیروز به اتفاق همسرم برای گذرنامه آمدیم و کلی هم توی صف ایستادیم، ولی چون رضایت محضری همسرم را نداشتم دوباره برگشتم و امروز آمدم.

او ادامه می‌دهد: وقتی من با همسرم می‌خواهم عازم کربلا بشوم که دیگر نیازی به رضایت محضری نیست چرا باید برای این برگه این همه علاف شویم؟
حرف این خانم، تمام نشده که یکی از آن طرف‌تر می‌گوید: برای رضایت محضری مبلغ ۱۵۰هزار تومان به دفتر اسناد رسمی پرداخت کردیم حداقل برای اربعین هم که شده این مبلغ‌ها را از زائران نگیرند یا حتی در این ایام تخفیف بگذارند.

گرم صحبت با مردم هستیم که ساعت حوالی ۷ صبح می‌شود، صدای باز کردن قفل‌های آهنین در‌های بسته می‌آید، جمعیت زیادی وارد اداره گذرنامه می‌شوند. با اینکه ساعات اولیه صبح است، ولی ازدحام جمعیت زیاد است.

قیمت زیاد عکاسخانه

از میان انبوه جمعیت گذر می‌کنم و خود را به میز‌های جلو می‌رسانم، خانم جوانی که در حال آماده کردن مدارکش است می‌گوید: دفعه اولی است که برای پیاده‌روی اربعین عازم می‌شوم و نابلد هستم از طرفی هیچ اطلاع‌رسانی درستی درخصوص مدارک اربعین نشده است، نمی‌دانستم عکس هم لازم است چرا اطلاع رسانی نمی‌کنند؟

او ادامه می‌دهد: برای تهیه عکس به عکاسخانه‌ای که داخل اداره گذرنامه است مراجعه کردم. هیچ نظارتی بر قیمت‌ها نیست؛ مبلغ ۷۰ هزار تومان پرداخت کردم درحالی‌که بیرون از این مجموعه کمتر از ۵۰ هزار تومان است.

کمی آن طرف‌تر به صفوف آقایان نزدیک می‌شوم. مردی میانسال با مو‌های جوگندمی یک پوشه قرمز رنگ در دستش گرفته است و با گلایه‌مندی می‌گوید: از شهرستان برای گذرنامه پسرم آمده‌ام، مسئولان مربوطه می‌گویند باید گواهی اشتغال به تحصیل پسرم هم باشد. چگونه این همه راه به شهرستان برگردم؟ من رضایت محضری دادم دیگر چه نیازی به مدرک تحصیلی است؟

زیرساخت‌ها الکترونیکی شود

مرد جوانی که به همراه دوستانش برای ثبت‌نام آمده است می‌گوید: این چه وضعی است؟ مگر ما دولت الکترونیک نداریم؟ هر کسی یک‌بار مدارکش را داده است مجددا باید تمام مدارک اعم از اصل و کپی شناسنامه و عکس و معافیت سربازی و... را بیاورد، چرا این‌همه بروکراسی اداری دارند؟

نبود جای پارک   

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: خواهشا صدای مارا به مسئولان برسانید تا فکری به حال پارکینگ و خودروهایی که  مقابل اداره گذرنامه دوبله توقف کرده‌اند، بکنند.

او ادامه می‌دهد: ترافیک زیادی مقابل پیروزی۲/۲ ایجاد شده است و ما مجبور شدیم ماشین را خیلی پایین‌تر پارک کنیم درحالی‌که از امنیت مکانی که خودرو را گذاشتیم مطمئن نیستیم.

تعویض شناسنامه ندارند

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: چند هفته پیش شناسنامه‌ام را به دلیل خوانا نبودن و آسیب‌دیدگی به ثبت احوال تحویل دادم، قرار بود ۲۴ ساعته تعویض شود، ولی مسئولان ثبت احوال می‌گویند به دلیل ضیق وقت و اولویت گذرنامه ویژه اربعین، امکان تعویض شناسنامه تا اطلاع ثانوی وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: پس تکلیف من چیست؟ برای دریافت گذرویژه اربعین حتما باید اصل شناسنامه وجود داشته باشد.

تعداد کم کارکنان گذرنامه

شهروند دیگری می‌گوید: شما این‌ همه جمعیت را ببینید. ما از ساعت ۶ صبح آمدیم. الان ساعت ۱۱ است و هنوز در صف ایستاده‌ایم. بهتر نیست تعداد کارکنان را بیشتر کنند؟ در این صورت هم فشار از کارمندان اداره گذرنامه برداشته می‌شود و هم مردم ساعات طولانی مجبور نیستند در صف‌ها بایستند.

خانم دیگری که به همراه دو کودک خردسالش قصد عزیمت به کربلا را دارد می‌گوید: برای دریافت گذرنامه جدید، به دفتر پلیس ۱۰+ در بلوار قرنی مراجعه کردم. چون شناسنامه ام قدیمی بود و بروزرسانی نشده بود، گفتند باید شناسنامه جدید داشته باشم.

او ادامه می‌دهد: برای دریافت شناسنامه جدید به اداره ثبت احوال رفتم. رسیدی برای انجام امور مربوط به شناسنامه جدید به من دادند اما حالا که به اداره گذرنامه آمده ام، بازهم می‌گویند که این رسید پذیرفتنی نیست، الان تکلیف من چیست؟ باید چکار کنم؟

مغایرت گذرنامه با کارت ملی

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: هفته پیش به همراه همسرم برای گذرنامه آمدیم. گذرنامه از طریق اداره پست به دست ما رسیده است ولی متاسفانه کد ملی من با آنچه در گذرنامه درج شده است مغایرت دارد.
او ادامه می‌دهد: در این صف طولانی ایستادم تا فقط مشکلی که از جانب کارکنان گذرنامه برایم ایجاد شده است را رفع کنم.

مشکل در سامانه پلیس من

شهروند دیگری که خود را بازنشسته تامین اجتماعی معرفی می‌کند، می‌گوید: چرا سامانه " پلیس من " تمدید گذرنامه را انجام نمی‌دهد؟ در عصر حاضر تمام کار‌ها الکتریکی انجام می‌شود چرا مسئولان فکری به حال این اوضاع نمی‌کنند؟ اکثر این افرادی‌که در صف‌ها ایستادند مشکل تمدید گذرنامه دارند، اگر زیرساخت‌ها فراهم شود و تمدید از طریق سامانه انجام شود دیگر این صفوف طولانی تشکیل نمی‌شود.

در ارتباط با مشکلات شهروندان درخصوص گذرنامه با رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت‌وگو می‌کنیم.

افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به اداره گذرنامه


سرهنگ امید نودهی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز، می‌گوید: در حال حاضر به طور میانگین روزانه حدود ۵۰۰۰ مراجعه‌کننده داریم که پیش‌بینی می‌شود از هفته آینده این میزان افزایش پیدا کند.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی بیان می‌کند: زائران در نظر بگیرند در صورتی که پاسپورتشان دارای اعتبار است نیازی به مراجعه حضوری ندارند و می‌توانند با همان گذرنامه قبلی خود از کشور خارج شوند.

وی ادامه می‌دهد: توصیه ما این است که زائران بدون حضور در اداره گذرنامه با مراجعه به اپلیکیشن «پلیس من» خدمات دریافت کرده و نسبت به صدور گذرنامه زیارتی خود اقدام کنند، همچنین زائران توجه کنند که اگر سیم‌کارتی به نام خود ندارند یا احراز هویت نشده‌اند باید به دفاتر پیشخوان یا دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

نودهی می‌گوید: رضایت همسر برای بانوان از جمله مدارک لازم برای دریافت گذرنامه است و باید حتما انجام شود، علاوه بر این داشتن گواهی اشتغال به تحصیل یا معافیت سربازی الزامی است.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی می‌گوید: تاکنون ۱۵هزار نفر از متقاضیان دریافت گذرنامه اربعین، به صورت حضوری و ۱۵هزار نفر از طریق اپلیکیشن "پلیس من" درخواست صدور گواهی اربعین داده‌اند، افرادی‌که قصد تمدید گذرنامه دارند الان مراجعه نداشته باشند و شنبه مورخ ۲۸ مرداد به اداره گذرنامه مراجعه کنند تا برچسب تمدید که از تهران سفارش داده شده است، برسد.

صدور مجوز برای مشکل تعویض شناسنامه

مدیر کل ثبت احوال خراسان رضوی در خصوص خدمات به زائران اربعین می‌گوید: برخی به دلیل اشکالات شناسنامه‌ای، ممکن است نیاز به تعویض شناسنامه داشته باشند با صدور مجوزی که از ناحیه ثبت احوال کشور است در صدور گذرنامه آن‌ها تسریع می‌شود تا در فرصت مناسب برای تعویض شناسنامه اقدام کنند.

غلامحسین قنبری ادامه می‌دهد: میز خدمت ثبت احوال استان خراسان رضوی در محل اداره گذرنامه آماده خدمت‌دهی به زائران حسینی است.

تغییر مسیر اتوبوس‌ها

رئیس پلیس راهور مشهد در خصوص ترافیک در مقابل اداره گذرنامه و نبود جای پارک می‌گوید: با همکاری سازمان اتوبوسرانی برای تسهیل در عبور و مرور افرادی‌که به اداره گذرنامه تردد می‌کنند، اتوبوس‌هایی که از مسیر پیروزی ۲/۲ تردد داشتند را موقتا به مکان دیگری تغییر مسیر دادند تا از ترافیک جلوگیری شود.

سرهنگ عباس عابدینی می‌گوید: از سازمان‌هایی که در اطراف اداره گذرنامه هستند خواستیم تا فضای آزادی که در مقابل اداره خود دارند را به پارکینگ اختصاص دهند تا از بروز ترافیک جلوگیری شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->